SVERIGES ÖLBURKSSAMLARES FÖRENING

Bytesmöte

Övrigt

Bli medlem i SÖF

Årsavgiften för medlemskap är 200 kr. Som medlem får du fritt inträde på våra två bytesmöten varje år.  Avgiften sätter du in på vårt plusgironummer (PG 441 11 05-2) och glöm inte ange namn och adress.

SÖF:s historia

På sjuttiotalet skulle nästan varenda skolgrabb samla ölburkar. Det hade blivit en stor fluga att ha en pyramid med burkar på pojkrummet, men något vidare organiserat var det inte, man bytte med sina klasskompisar, tvingade föräldrarna att köpa burkar och samlade burkar ur soptunnor. Kontakt med annat än lokala ölburkssamlare var nog väldigt liten, för att inte tala om kontakter med utländska samlare.

I februari 1979 tyckte en entusiastisk 14-årig samlare  vid namn Johan Björkstén (bilden nedan) från Uppsala att han ville få kontakt med fler samlare. Han satte ut en annons i Uppsala Nya Tidning om att den förste som ringde honom fick amerikanska ölburkar alldeles gratis. Telefonen gick varm hemma hos honom den dagen och det bestämdes att ett möte för att starta en förening skulle hållas. Sagt och gjort - SÖF var grundat!

Härnäst var det dax för det viktigaste i samlarnas ögon, nämligen ölburkarna. Flera burkbytarmöten hölls i Uppsala redan första året och ännu fler åren efter. Dock var man trogen Uppsala men 1982 var det dax för de första mötena utanför Uppsala vilka blev förlagda till Katrineholm och Borås. Mötet i Borås fick namnet Västbytet, det har sedan dess hållits i Borås och Gottskär men sedan många år är det Äspered som gäller. Burkmöten har också hållits på många andra platser runtom i Sverige på så spridda platser som Älvdalen, Sundsvall, Malmö och Höllviken.

SÖF:s årsmöten har vid en hel del tillfällen hållits på bryggerier och både Till Bryggerierna i Östersund, Sofiero Bryggeri i Laholm och Wårby Bryggeri  i Wårby har haft besök. Även PLM (senare REXAM och nu Ball ) har en gång varit värd för ett årsmöte. SÖF-bladet, som medlemstidningen heter, kom ut med sitt första nummer 1980. I den finner man all slags nyheter om ölburkar och bryggerier, annonser, "hemma hos"-reportage och information om burkmöten. Papperstidningen ligger vilande för tillfället.

SÖF har även en matrikel över alla svenska ölburkar, det första embryot till denna kom ut 1982. Alla svensktillverkade, licensbryggda, importerade och exporterade burkar finns med. Matrikeln reviderades och uppdaterades 1987 och 1995 där den senare finns i en tryckt version. Burkar släppta efter 1995 har presenterats på tilläggslistor. Matrikeln från 1995 listar 2880 ölburkar, och våren 2007 är det totala antalet ölburkar uppe i runt 4900 stycken.

SÖF idag

Föreningen är stabil, vital och medlemmarna entusiastiska. Själva ölburkssamlandet har också mognat, idag samlar inte alla "allt från hela världen" som var mycket vanligt i början. Samlaren har oftast hittat sin egen nisch. Kanske ett speciellt lands ölburkar, en särskild typ eller storlek av ölburkar eller inte bara ölburkar utan kanske även ölglas, öletiketter och reklamskyltar. Antalet medlemmar är idag cirka 120 stycken.

Många av de senast tillkomna medlemmarna är "återfallssamlare", alltså personer som efter flera års uppehåll, ofta med Internets hjälp, har hittat tillbaka till sitt tidigare intresse. Burkmöten hålls två gånger per år, på senvåren hålls Västbytet i Äspered och årsmötet hålls i Täby på hösten. Mötena är alltid över en hel helg så man hinner träffas, byta ölburkar, umgås, grilla och kanske även dricka en burk öl eller två.

Ölburksmatrikeln hålls också vid liv, alla nya ölburkar som kommer ut fotograferas och katalogiseras. Någon uppdaterad tryckt katalog finns dessvärre inte, dock finns allt på papper och i datorn så någon omöjlighet är det inte att ordna, bara tiden hade räckt till.

SÖF:s styrelse

Kontakta gärna någon i styrelsen om du har frågor, åsikter eller idéer som rör vår verksamhet!

Ordförande: Josef Hornjak, Äspered - josefhornjak@hem.utfors.se

Vice ordförande: Göran Gustavsson, Täby - gurcans@telia.com